Fietstoerisme 40% gestegen in Vlaanderen

Fietstoerisme

Het fietstoerisme in Vlaanderen is, deze lente en zomer, met 40% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2019. De populairste fietsregio is de Vlaamse Kust. Daarnaast is Antwerpen de provincie waar het meest gefietst wordt en mag Leuven de fietshoofdstad van Vlaanderen genoemd worden.

Er zijn een aantal zeer interessante conclusies getrokken volgens Sven Nijs, oprichter van de Vlaanderen-fietsland. “Tijdens het hoogseizoen mochten we 1.155.000 unieke bezoekers ontvangen.” “Op basis van meer dan 300.000 downloads van routes hebben we een aantal zeer interessante conclusies getrokken”. Deze twee gegevens bij elkaar samen opgeteld waren, volgens Nijs, goed voor meer dan 13 miljoen kilometer aan fietsroutes. De analyse geeft een interessante ontwikkeling weer over het fietsgebruik en het fietstoerisme in Vlaanderen.

Fietstoerisme kiest voor Leuven

Vergeleken met alle andere Vlaamse steden steekt Leuven wat betreft fietsers met kop en schouders bovenuit. Afgelopen jaren heeft Leuven als fietsstad een flinke comeback gemaakt. Van de top 10 populairste fietsknooppunten van Vlaanderen, staan er maar liefst 4 in Leuven. Het vaakst bezochte knooppunt is in Leuven te vinden, namelijk knooppunt 75.

Vernieuwing Hagelandse en Leuvensefietsnetwerk

Het fietssucces van Leuven is voornamelijk te danken aan de grondige vernieuwing van het Hagelandse en Leuvensefietsnetwerk. In 2017 was de weg gescreend op fietscomfort, veiligheid en beleving. De bevindingen vielen dusdanig tegen dat dit resulteerde in 150 kilometer nieuw wegdek en 55 kilometerlange verbetering aan het wegdek. De vernieuwing vond plaats vanaf januari tot juni 2018. Met deze aanpassingen werden nieuwe knooppunten en trajecten gecreëerd die oost en west naadloos aansluiten.

Vernieuwing fietsnetwerk Brussel

Wegens het eerdere succes heeft het Toerisme Vlaams-Brabant bepaald dat zij in oktober (2020) zullen beginnen aan een vernieuwingsoperatie op de Groene Gordel in de buurt van Brussel. Het Toerisme West-Brabant wil in die regio 85 kilometer aan wegdek verbeteren. Daarnaast zullen zij 120 kilometer nieuw wegdek aanleggen. Met als doel het fietsnetwerk dichter en beter laten aansluiten op het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Antwerpen populairste fietsprovincie

Uit de analyse van Vlaanderen-fietsland bleek dat provincie Antwerpen het bijzonder goed deed, ten opzichte van andere provincies in Vlaanderen. Een aantal verbindingen, waaronder de verbinding tussen twee knooppunten in het Netekanaal in Lier, waren echte hotspots de voorbije zomer. Dit tracé was met voorsprong het druk befietste van geheel Vlaanderen. “Vlamingen fietsen bijzonder graag langs het water, dat is al jarenlang een constante” voegde Nijs hieraan toe.

Corona reden tot meer fietstoerisme?

De bijzondere stijging van fietstoerisme ter hoogte van 40% is grotendeels te koppelen aan het Coronavirus. Men pakt bijvoorbeeld minder vaak het openbaar vervoer en eerder de fiets. Toch is de stijging niet helemaal aan Corona te linken. Fietsen begint steeds populairder te worden in België. Zo bleek ook uit onderzoek van HR-dienstenbedrijf Acerta in 2019. Meer dan 1 op de 10 werknemers (13,4%) in België neemt de fiets naar het werk. Dit is een verdubbeling ten opzichte van 5 jaar geleden (6,4%). De stijging geldt voor alle leeftijdscategorieën, met uitzondering van oudere rond 63 jaar en daarboven.

Elektrische fiets populair

De alternatieven voor de auto’s zijn vol in opmars. Het is voornamelijk de (elektrische) fiets die terrein wint in de afgelopen jaren. Niet alleen handig voor het ontwijken van files, maar vooral goed voor de gezondheid.

In 2013 woonde 75% van de fietsers in een straal van 10 kilometer van het werk. Die groep is geslonken in 2018 tot 62%. De groep werkenden die verder dan 30 kilometer naar het werk fietst, is in diezelfde tijd gestegen van 5,5% tot 9,8%. De gemiddelde gefietste woon-werkafstand is, met dank aan het succes van de e-bike, gestegen van 7,3 kilometer naar 9,4 kilometer. De e-bikes zijn in korte tijd dusdanig gunstig ontwikkeld dat men deze optie boven de auto verkiest. Een E-bike is vergeleken met een reguliere fiets erg prijzig. Daarnaast loopt u extra risico op diefstal en kan beschadiging al hoog in kosten oplopen. Er bestaan verschillende aanbieders en verzekeringen voor de e-bike. Wilt u e-bike verzekeringen vergelijken? Op de volgende pagina kunt u  elektrische fietsverzekeringen vergelijken. Vind in één oogopslag de voordeligste verzekering die aansluit op uw wensen.